TV-tip: ‘Soundtrack van de Bevrijding’ met Leo Blokhuis

Muziekkenner en verhalenverteller Leo Blokhuis neemt in Soundtrack van de Bevrijding de kijker mee op een muzikale reis door de oorlogsjaren en toont verrassende en ontroerende verhalen die schuilgaan achter bekende en minder bekende liedjes (dinsdag 8 december, 20.25 uur, NPO 2). Blokhuis bezocht Nationaal Monument Kamp Vught voor een gesprek met artiest Heddy Lester, wiens ouders elkaar leerden kennen in het kamp. Ook bezocht hij Joke Folmer, die onder meer in Kamp Vught gevangene was vanwege haar verzetswerk..

Vanuit Hotel de Wereld in Wageningen, de plek waar de voorwaarden van de capitulatie in 1945 werden besproken, rijgt Leo Blokhuis (bekend van o.a. Achter de Dijken, Top 2000 à gogo) samen met zangeres Ellen ten Damme, Ruben Hein en trompettist Randell Heye de muziek en verhalen van de Tweede Wereldoorlog aaneen tot een indrukwekkende soundtrack. Achter veel bekende nummers blijken indrukwekkende verhalen schuil te gaan. Zoals het nummer ‘Als op het Leidseplein de lichtjes weer eens branden gaan’, een gevoelige ‘oorlogshit’ uit 1943. Achter dit mooie liedje zit een pijnlijke familiegeschiedenis. En wie zong het ‘Ave Maria’ in SS-concentratiekamp Vught?

Joke Folmer

Verzetsheldin Joke Folmer (1923) vertelt thuis op Schiermonnikoog over de Franse liedjes waarmee ze zichzelf en haar medegevangenen in de dodencel in het beruchte Oranjehotel op de been hield. In Zeeland is Leo Blokhuis getuige van een hele speciale uitvoering van ‘Summertime’ uit Porgy & Bess door Oscar Harris, het lievelingsnummer van de Surinaamse geallieerde marinier Frank Koulen. Hij bracht Terneuzen en de rest van Nederland naast de vrijheid ook de jazz, de muziek van de vrijheid, die hij meenam vanuit New York.
Ook is er aandacht voor de vele muzikanten die er niet meer zijn. Zoals de tieneridolen Johnny en Jones. Deze twee Joodse Amsterdammers werden gevangen genomen in Kamp Westerbork, waar ze door gingen met muziek maken en het nummer ‘Westerbork Serenade’ schreven. Ze mochten het kamp uit om het nummer op te nemen, bij terugkomst werden ze direct vanuit Westerbork gedeporteerd, waarna ze overleden in Bergen-Belsen.

Marlene Dietrich

Muziek was ook een propagandamiddel, zoals het nummer ‘Lili Marleen’ van Marlene Dietrich. Ze zong op Nederlandse bodem in de oorlog, Leo reist af naar Heerlen om te zien en horen wat daar is gebeurd.
Soundtrack van de Bevrijding vertelt de verhalen en speelt de muziek, die in de jaren ‘40-‘45 veel meer was dan vrijblijvend vermaak. De kracht van muziek in oorlogstijd, gebruikt voor goed en kwaad, is indrukwekkend en onmiskenbaar.